fredag 19 oktober 2012

Smörbullar med jordgubbsfyllning

Har frysen full med jordgubbar från i somras
och kände att jag ville använda lite av dom idag.
Jag gillar smörbullar/sockerbullar med vanilj i
och tänkte göra samma fast med jordgubbsfyllning istället.=)
 
De blev goda o saftiga
och de smakade lite sommar pga av jordgubbarna jag ju sparat =)
Kunde behövas så när höstmörkret lagt sig över oss.
 
 
Mmmm.....=)
 
 
 
Recept:
En sats vetedeg
 
Fyllning:
300 g jordgubbar
1 1/2 dl socker
100 g smör
lite marsanpulver
 
 
 
Gör så här:
Gör först fyllningen.
Lägg jordgubbarna och sockret i en kastrull
låt koka mjuka och mosiga på låg värme,
klicka i smöret och blanda tills det smält.
Låt svalna i kylskåp.
När det svalnat nästan helt blanda ner lite marsanpulver för
att tjockna fyllningen lite.
Vetedegen
Smält smöret i en kastrull häll i mjölken
värm till 37 grader, smula jästen i en bunke
och häll över vätskan,
lägg ner resten av ingredienserna,sist mjölet
arbeta till smidig deg,ca 10 min i maskin,20
30 min för hand.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek.
väg upp o dela degen i två bitar.
Kavla ut till rektanglar och dela i lika delar
spritsa/klicka på varje del en klick jordgubbsfyllning.
Nyp ihop och forma till bullar och lägg på
bakplåtpappersklädd plåt och låt jäsa ganska länge,
säkert en timme.
Baka i ugn på ca 225 grader.
När de svalnat pensla dem med smör och doppa i socker.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar