måndag 9 juli 2012

Brittatårta/Pinocciotårta

Grilldags igen =)
och man måste förstås ha efterätt  ;)

Denna tårta har min mamma gjort några gånger när vi var mindre
men minns inte att jag var så förtjust i den då.
Min mormor brukade oxå göra denna har jag fått höra av min mamma.
Kändes lite extra kul att göra just denna, för den  känns lite som en mormorstårta  <3

Om det finns några som inte vet vilken denna tårta är
så  är det som en tunn sockerkaksbotten med maräng och mandelflarn ovanpå,
som man har som botten och ovandel på tårtan
emellan hade jag grädde och jordgubbar, men man kan även ha
hallon, mandariner, blåbär,vad man själv tycker om.
Denna tårta känns väldigt somrig och är supergod och fräsch!
Rekommenderas!! =)






Recept:

Till bottnen:
100 gram smör (rumsvarmt)
1 ½ dl strösocker
5 äggulor
½ dl mjölk
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Till Marängen
5 äggvitor
2 ½ dl strösocker
1 dl flagad mandel


GÖR SÅHÄR :Vispa smör  o socker poröst, tillsätt en äggula i taget. Tillsätt mjölken under omrörning. Rör ner mjöl o bakpulver, blandat! Bred ut på bakplåtspapper på en ugnsplåt.
Vispa äggvitorna tillsammans med hälften av sockret, vispa till hårt skum och tillsätt resten av sockret, vispa en stund till. Bred ut uppepå botten-smeten på plåten, strö den flagade mandeln över och grädda ca 40min 150 grader i nedre delen av ugnen. Låt svalna. Skär tårtan på mitten bred ut vispad grädde och jordgubber mellan . Lägg på andra halvan av tårtan och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar