onsdag 4 juli 2012

Franskmarängtårta

Japp, nu är det semester minsann. =)
Det firade vi igår med grillning och en god enkel tårta!
Min familj var lyriska över denna väldigt simpla tårta,
Så jag behöver inte göra mig till med avancerade tårtor till min familj
för att de ska vara nöjda precis =) !!


Jag gjorda en fransk marängsmet
och klickade bara ut den till en ganska tjockbotten på ett bakplåtspapper,
bakad av, lät svalna helt, slevade över en hel hög med grädde ;)
och toppade med en hoper jordgubbar.
Mums tyckte vi!!


Detta är kanske inte det mest estetiskt vackra tårta =)
men goooooood var den.
Men hallå gott folk, en blandning av maräng jordgubbar och grädde
KAN bara inte gå fel!!!  ;)))



Och  med denna tårta vill jag önska alla en häääääärlig sommar
med mycket sol ,bad, roliga upplevelser och massa goda sommartårtor!!! ;)
=)))


Franska maräng recept
7 äggvitor
5 dl socker
nypa salt
100 g mörk choklad (70 %)

 Blanda äggvitorna sockret och saltet i en rostfri bunke
vispa för hand över kokande vattenbad till maränge uppnår 60-65 gader.
Ta bort från vattenbad och vispa länge på hög hastighet till marängen
svalnat ordentligt.
Smält chokladen och vänd ner den i marängsmeten.
Klicka en tjock botten på barplåtpapperkläs plåt.
Baka på 150 grader o ca 1 timme.

Låt bottnen kallna innan du vispar grädden.
Sleva över grädden och skär jordgubbar(och gärna andra bär)
och toppa tårtan med dessa.
ÄT!!!
=)


Glad sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar