tisdag 30 augusti 2011

Min o son o jag bakar =)

Min äldsta pojk hade hemkunskap i skolan idag för första gången.
Han tyckte det var jättekul! =)
De hade bakat muffins.
Och han ville absolut baka själv ikväll oxå=)
För även om jag bakar ganska ofta;),  så är det inte ofta jag låter
mina barn vara med och baka,tyvärr.
Baka är mitt sätt att slappna av och det är inte lika avslappnande med barn med i "leken" ;))

Men ikväll, efter ett visst tjatande från min son blev det
två olika sorters cupcakes.
Vaniljcupcakes med marshmallowfluff
och kladdkakecupcakes med grädde.
Mums blev dom! 
Och jag och min son hade kul tillsammans =))


Dom blev inte de vackraste cupcakes som finns
men dom är gjorde av världens vackraste och bäste son!! 
 =)
Puss min pojk!!




Recept kladdkakemuffins:

Till 16 muffins behövs
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0,5 dl olja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad (gärna med 70 % kakaohalt)

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret, häll i olja och sirap, blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Smält chokladen och blanda ner den i smeten. Fyll muffinsformar till 2/3 med smet. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen 12-15 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut ur ugnen. Låt svalna och servera med lite vispad grädde och färska bär.

Detta goda recept har jag hittat på bloggen: baka baka liten kaka.

Recept på vaniljmuffins kommer i ett senare inlägg. =)


1 kommentar: