lördag 22 december 2012

Mini-dammsugare

Dammsugare är gott,och passar bra som julgodis tycker jag.
I lite mindre format än normalt vill säga =).
Gott och gulligt!!
 
 
 
 
 
På dessa har jag inget exakt recept tyvärr.
jag körde lite på känn,men jag kan ju skriva hur jag gjorde typ
iallafall:
 
Jag tog en bit mjukt smör,kanske 200 g,
vispade ner tillsammans med ca 100 g mandelmassa
och bitar av en sockerkaka stl 22 cm,
ca 1 dl kakao och arraksessens efter tycke och smak.
 
Börja med lite mindre smör för säkerhets skull
så smeten inte blir för lös när sockerkakan tar slut.=)
När smeten gått ihop sig och går att rulla till längder är den lagom.
Rulla alltså till längder i valfri tjocklek
och lägg i kyl i ett par timmar, tills de stelnat.
Kavla ut marsipan,skär ut bitar att rulla in längerna i
"tejpa" med lite vatten i kanten på marsipanen och lägg skarven neråt.
Doppa ändarna i smält choklad,låt stelna och
NJUT!!!
=)
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar