lördag 22 december 2012

Nougatfyllda havreflarn

Sådana här har jag velat göra ett tag,men har inte blivit av
Men nu så..! =)
Havreflarn, som man rullar ihop innan de stelnat och fyller med nåt gott
och doppar i choklad.
GOTT!!
Jag bestämde mig ganska snabbt att jag ville ha någon slags nougatkräm i.
Låter ju så himla gott eller hur?! =)
 
 
 
 
 
 
Receptet på havreflarnen är från boken 7 sorters kakor:
 
75 g smör
1 dl havregryn
1 dl mjöl
1 dl socker
2 msk mjölk
2 msk sirap
1/4 bakpulver
 
Gör så här:
Smält smöret i kastrull.
Blanda ner alla de övriga ingredienserna och rör till smidig smet.
Klicka ut på bakpappersklädd plåt.
Grädda i 5 min på ca 200 g.
Låt dem svalna lite på plåten,men böj dom
innan de börjat stelna för mycket runt en liten pinne, kavel eller liknande.
Låt svalna helt och stelna.
 
Nougatsmörkräm:
 
150 g smör
150 g florsocker
25 g kakao
0,5 dl grädde
100 g nougat
en nypa vaniljsocker.
 
Vispa smör, florsocker,kakao och v.socker.
Smält nougaten i grädden i en kastrull.
Häll i nougatsmeten och vispa till slät kräm.
 
Spritsa in nougatkrämen i havreflarnsrullarna
låt stelna lite i kyl innan du doppas ändarna i smält choklad.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar