söndag 30 januari 2011

Bananchoklad paj!

Blev sugen på nåt gott ikväll igen =)
Testade ett nytt recept.
Blev gottigott.

Recept här:

100 g margarin
2 dl mjöl
2dl havregryn
1 dl socker

Fyllning 
100 g mörk blockchoklad (eller annan god choklad)
2 st bananer
0,5 dl cocos
0,5 dl valfria nötter (jag använde valnötter)
4 msk ljus sirap

Gör så här:
1.Blanda all ingredienser till pajdegen,och lägg hälften i botten
på en pajform
2. Skiva bananerna och lägg i formen
3.Hacka chokladen och sprid över bananerna
4. Strö över cocosen,nötterna, och ringla sirapen över allt
5. Häll resten av pajsmulet ovanpå
6. Sätt mitt i ugnen på 175 g i ca 25-30 min
Servera gärna med vaniljglass

Jag slängde(spritsade) även dit marshmallowfluff ovanpå
och körde i ugnen lite lite till (tills fin färg på fluffet).

Recept marshmallowfluff:
3 äggvitor
2 dl vir sirap
1 nypa salt
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa äggvitor, salt och sirap i en stor skål på hög hastighet
tills det tjocknat(ca 10 min)
Sänk hastigheten och tillsätt florsockret och avsluta med vaniljsockret.
(går bra att frysa, håller ca en vecka i kylskåp)

Här kommer bilder på pajen utan fluff, med fluff och serverad med glass =)  :




Den var enkel och snabb att göra,
och god,
så den kommer jag göra igen =)

3 kommentarer:

  1. Mmmmums! Verkar riktigt gott!! Fin!

    SvaraRadera
  2. Vad fin den blev! Jag är alltid skeptisk när det är banan i, men det verkar onekligen mumsigt :-)

    SvaraRadera