söndag 23 januari 2011

Systerdotter tårtor !

Idag har min syster kalas för min systerdotter som fyllde 8 i Fredags.
I Torsdagskväll  blev jag tillfrågad om jag vill göra tårtorna =)
OM jag ville =) Kändes som en evighet sen jag fick göra en rolig tårta.
Men det var ett svårt tema....Hannah montana inpirerade tårtor gärna nämligen.
Men jag tog såklart på mig uppgiften. =)
Fick ta vad jag hade hemma,hann ju inte beställa nåt precis.
Men jag fick äntligen anledning att för första gången prova att göra EGEN sockerpasta.
Det var ju inte så svårt, hittade ett bra recept på Marias baksida, tack för det !! =)

Det blev en tårta med en gitarr på och försökte göra texten lite Hannah montana aktig,
men jag hade behövt bättre verkyg till det ,typ en liten cutting wheel,eller vad det heter.
Men texten  fick duga ändå.
Till andra tårtan modellerade jag(med min egengjorda sockerpaste) en liten flicka
som ligger och lyssnart på musik(såklart Hanna montana) i hörlurar .
Båda tårtorna har jag gjort med zebraränder,tyckte det blev lite häftigt.

Ljusa bottnar,fyllda med mörk chokladganache och glasscreme med hackad banan i,
Spacklade med banansmörkräm,täckta med marsipan.Dekorerade med Sp.




Jag blev inte riktigt nöjd med flickan,ögonen krånglade lite
och jag önskar att jag hade en liten liten pensel eller penna med ätbar färg
till ögonfransarna. Och min egengjorda sockerpaste gjorde att flickans rygg
såg lite skrynklig ut när den torkat.
Men överlag tycker jag ändå att hon blev lite söt, och jag har ju inte gjort
nån modellering förut som ska se så mänsklig ut =)
Är bättre på djur,änsålänge.


Hoppas bara att min syster och systerdotter blir nöjda
trots att tårtorna inte precis skriker av Hannah montana känsla. =)




tilllägg lite senare:

Innan min syster kom och hämtade tårtorna så kunde jag inte låta bli
att lägga till en liten kanin, som jag snabbgjorde,bredvid flickan =)
Min systerdotter älskar kaniner och har önskat sig en länge.
Kanske hon får en till sommaren,men änsålänge får hon nöja sig
med  en modellerad i SP. ;)



5 kommentarer:

  1. Oj vad snygga tårtor! Skylten riktigt snygg och tjejen du modellerat blev ju asbra! Men håller med dig om att ögonfransar är ett riktigt pill :-)

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad glad jag blir !! =)

    SvaraRadera
  3. Massor av fint fanns det här :) Så duktig du är på att modellera!

    SvaraRadera
  4. Jättefin! Fina färger och fint dekorerad.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att flickan är jättesöt och tårtorna häftiga =)

    SvaraRadera