söndag 15 maj 2011

Ananaspaj!

Idag har varit en lite halvtråkig dag, men på kvällen passade vi på att grilla lite
när vi för en gång skull var hemma hela familjen.

Har velat baka nåt hela dagen, men inte fått tummarna ur ändå . ;)

Men till efterätt fixade jag ihop en (om jag går säga det själ,v) enormt god ananaspaj!
Och hör och häpna, alla i familjen gillade den!!
Det är INTE vanligt här hemma kan jag säga!
Till den åt vi vanlijglass. Mumsigt!



Jag spritsade den med maräng.
Hade jag inta varit så mätt efter grillningen hade jag lätt kunnat äta halva pajen själv=)
Ny favorit efterätt helt klart!


Ananaspaj cirka 6 personer:


Pajdeg:
150 g smör
1 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl creme fraiche
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 små burkar krossad ananas

Smält smöret i en kastrull och ställ det åt sidan. Rör i socker, mjöl och bakpulver när smöret svalnat något. Tryck ut degen i en pajform.
Låt ananasen rinna av i en finmaskig sil. Blanda creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg i en bunke. Rör sist i den avrunna ananasen. Fyll pajskalet och grädda i 175 grader i 30 minuter eller tills pajen har "stelnat"
Efter halva tiden i ugnen, ta ut pajen och spritsa med maräng,ställ in i ugn igen och grädda gyllene.

Mumsa på!!  =)))




Receptet har jag hittat hos Linnéas skafferi,en väldigt trevlig blogg  med allt möjligt gottit.=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar