onsdag 6 juli 2011

Polkaglass!!

Igår gjorde jag lite polkaglass
enligt recept jag hittade på den  här bloggen.
Idag smakade vi den =)
och den var mumsig som attan
tyckte jag och två av mina barn iallafall.
Den kommer jag att göra igen defenitivt.





Recept:
140 g polka karameller
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
2 äggulor
1 dl socker
2 äggvitor
röd hushållsfärg

Krossa polkan i några plastpåsar med en hammare. Vispa grädden ganska hårt. Blanda creme fraiche, grädde och polka. Vispa äggulor och socker för sig. Vispa äggvitor hårt för sig. Blanda ihop alltsammans. Häll hälften av smeten i en form. Färga resten av smeten med lite röd hushållsfärg. Häll resten av smeten i formen och gör några "spår" med slickepotten så att färgerna går i varandra lite. Frys ner i ca 5 h innan glassen är färdig!



Jag dubblade receptet så det skulle bli glass till imorgon me =))


1 kommentar:

  1. Fräscht, jag älskar polkagrisar i bak/glass. Ska nog sätta i några chokladbitar också, måste bli grymt gott!

    www.kakabaka.blogg.se

    Kram Monika

    SvaraRadera