tisdag 31 januari 2012

Budapest en pestig dag.

Sjukdom sjukdom hela tiden
och frånvaro från skolan.=(
Idag har både jag och min dotter mått dåligt
men efter ett tags vilande i soffan mådde iallafall jag lite bättre
och bestämde mig för att... vänta på det...... BAKA lite  ;))) . !!
Oväntat eller hur?!! =)
Jo, jag tänkte en sån tråkig och sjuk och pestig dag måste
livas upp lite , och vad hjälper bättre än lite tröstätande ;)
Alltså blev det en Budapest rulle denna pestiga dag!
Ni tänker säkert: VA , en tårta en vanlig Tisdag!
Men Tisdagar förtjänar väl oxå att vara lite festliga ibland!!?  ;))

Så här blev den iallafall
 o god som tusan!



Åh, härliga Tisdag!!
;)



Recept såklart:


Botten
6 äggvitor
3dl strösocker
50g marsanpulver
100g finhackade hasselnötter
Fyllning + garnering :
3 dl vispgrädde (vispas)
Hallon
Smält choklad
Mandelspån
Florsocker

GÖR SÅHÄR :
Vispa äggvitorna till ett fast skum. Börja tillsätta sockret med ca ½dl i taget och vispa med ca 1min innan du tillsätter mer. Blanda marsanpulvret med den finhackade nötkärnorna och vänd försiktigt ner i smeten. Inte vispa. Fyll en spritspåse med smeten och spritsa ut 9 - 10 längder på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda marängbottnen i 175 grader ca 20 – 25 minuter. Låt bottnen svalna på galler med bakplåtspappret kvar. Vänd sedan försiktigt den upp & ner på ytterliggare ett bakplåtspapper och lossa försiktigt. Bred sedan på vispad grädde och hallon , spara några som är hela och fina till garnering. Rulla ihop, kantskär och garnera.




Jag använde inga mandelspån,för jag hade helt enkelt inga hemma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar