onsdag 1 februari 2012

Wiggos hastbullar.

Häromdagen hade min äldsta pojk haft hemkunskap i skolan,
de hade bakat så kallade hastbullar.
Han ville gärna baka dem hemma oxå,
så idag gjorde vi helt enkelt det. =)
De skulle smaka kardemumma, men jag ändrade det till kanel
för att det helt enkelt är godare tycker jag.

De är mer lika muffins än bullar egentligen.
De var goda och väldigt enkla att göra(det som är meningen med hastbullar me ju) =)










Recept:
ca 16 st
5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 dl socker
1tsk kanel
100 g margarin
1 ägg
2 dl mjölk

ägg och pärlsocker till pensling

Gör så här:
Blanda de torra ingredienserna
finfördela margarinet i mjölet
Vispa ihop ägg och mjölk och rör ner det i mjölblandningen
Arbeta snabbt ihop degen.
Klicka ut i formar
pensla och strö över pärlsocker(jag hade lite hackade hasselnötter på oxå)
Grädde i 225 grader i ca 10 min.



Det hade varit gott med ett par äppebitar i varje bulle oxå,=)
får vi ta nästa gång.


2 kommentarer:

  1. Mmm vad mycket gott och fint du har bakat på sistone. Gillade den söta dagistårtan mycket med barnet på - hur gullig som helst!

    SvaraRadera