fredag 3 februari 2012

Spritsade syltkakor.

Fast jag inte är helt frisk kan jag lixom inte
hålla mig ifrån att baka lite.
Snart födelsedagskalas här i huset och måste baka till dess ju. =)
Små spritsade syltkakor har det blivit idag.
Väldigt goda och svåra att stå emot!
Sprang snabbt och la dom i frysen så fort de svalnat! ;)
Annars vet jag hur jag och mina barn skulle springa och nalla av dom
hela tiden.=)




Mumsiga!!



Recept:

200 g smör
1 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
2 ½ dl vetemjöl
2 dl potatismjöl
Ca: 1 dl sylt av valfri sort

Gör så här:

Vispa smöret smidigt. Sikta i florsocker och vaniljsocker. Rör alltsammans riktigt poröst- använd gärna maskin för att underlätta! Tillsätt mjölet lite i sänder och rör hela tiden.

Vispa ganska länge så smeten blir mjuk och porös och lättare att spritsa.
 Spritsa på bakplåtsklädd plåt.
Gör en lätt fördjupning med fingret i varje kaka och klicka i lite sylt.

Grädda i mitten av ugnen 175-200 grader ca 10 min eller tills kakorna fått svagt guldgul färg.

2 kommentarer: