lördag 1 september 2012

Banofeépaj

Då var det dags äntligen för mig att testa denna omtalade banofeépaj ! =)
Än har jag inte smakat den, men den ser himla smaskig ut
där den står i kylen o väntar på mig.
Jag har bestämt mig för att sluta småäta heeeela tiden,
och bara äta nåt gott på helgen,och då bara saker som jag tycker är
JÄTTEgoda.
Detta beslut är för att jag ätit alldeles för mycket gott i mitt liv och för ofta
att jag blivit en aning avtrubbad.
Vad tycker jag är riktigt gott egentligen??
Den frågan svarar jag på en gång varje helg from förra veckan,då det blev en
citronmarängpaj(som jag glömde fota).
 
Denna gång är det alltså banofeépajen som står för det riktigt goda
för även om jag aldrig smakat den
så veeet jag att detta kommer jag gilla!!! ;)))
 
 

 
En mumsig helg på er!! =)
 
 
Recept:
 
250 g digestivekex
180 g smör
100 g farinsocker
397 g kondenserad mjölk
75 g smält mörk choklad
1 msk sirap
grädde
2-3 bananer
 
 
Gör så här:
Kör digestivekexen i en matberedare till smulor
smält 80 g smör och blanda i digestivesmulorna
tryck ut i en pajform och låt stå i kylen medans du gör kolan.
Smält resten av smöret(100g) tillsammans med farinsockret i en kastrull på svag värme
när smöret smält häll i den kondenserade mjölken o låt sjuda på svag värme
i ca 5 min eller tills det tjocknar. Dra av från värmen och häll den
smälta chokladen och sirapen.
Häll kolasmeten i pajformen och ställ i kyl minst en timme för att stelna lite.
Vispa grädde och skiva bananer att lägga över kolasmeten
dekorera med kakao och bitar av choklad.(jag hackade Japp choklad,den enda jag hade hemma)
Njut!!
 
 
Jag vet att i andra banofeépajer använder man kondenserad mjölk som man kokat i
2-3 timmar i vatten i sin burk. Men jag ville inte vänta så länge.
Detta recept passade mig bättre.
Och kolan var vääääldigt god ändå kan jag säga!!! =))
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar