söndag 4 september 2011

Nektarinkaka och skolstart!

Imorgon börjar jag skolan igen =)
efter typ 14 år eller nåt.
Jag, som hoppade av gymnasiet när jag var i den åldern,ska nu
läsa bageri/konditori på gymnasie nivå.
Ska bli såå kul! =)
Jag har  ganska sent kommit på att det ju är bakning som är det jag vill syssla med .
Imorgon är det alltså dags.
Min äldsta son frågade mig om jag är spänd inför imorgon =),
jo det är spännande och lite nevöst.
Ikväll bakade jag en god kaka för att fira att det är skolstart.=)

En nektarinkaka.




Recept:

4 nektariner
100 g smält smör el margarin
3 ägg
2,1/2 dl socker
2 dl mjöl
2-3 msk florsocker

Gör så här:

Skär nektarinerna i tjocka skivor
Smörj och bröa en form(ca 22 cm i diameter)
Smält smöret,låt svalna. 
Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ägg och socker pösigt
Tillsätt smöret, och rör sist ner mjölet.
Lägg ut nektarinskivorna i botten på formen
häll över smeten.
Ställ långt ner i ugnmoch grädda i 35.45 min.
Låt den svalna i formen en stund innan den stjälps upp
ur formen.
Pudra florsocker över.

Servera som den är eller med grädde eller vaniljsås.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar