onsdag 28 september 2011

Äppelpaj med mandelmassa.

Igår bakade vi grahamslimpa i skolan ,slängde ihop en mazarinmassa
och gjorde moccakulor.
Hemma på kvällen gjorde jag och sonen äppelmuffins(som jag har visat tidigare här på bloggen),
chokladmuffins och även denna  äppelpaj med mandelmassa som jag tänkte lägga upp
recept på här och nu =)

Den var inte lika söt som andra äppelpajer kan vara,vilket min son inte var helt nöjd med
men han gav den godkänt ändå =).
Jag tyckte den var god, passade bra med mandelmassa i.
Så här blev den:



Ser nästan ut som en matpaj av nåt slag ;))



Här kommer recept:

Paj deg:
125 g smör el maragarin
3,5 dl vetemjöl
05 dl florsocker1 ägg

Fyllning:
4 st äpplen
250 g mandelmassa
3 ägg
1 dl mjölk
3 msk farinsocker

Ugn: 225 grader
1. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda samman ingredienserna till
pajdegen. Tryck ut den i en form med löstagbar kant, cirka 22
centimeter i diameter. Nagga med en gaffel. Ställ gärna in formen
i kylskåp i 20-30 minuter.

2. Kärna ur och klyfta äpplena. Riv mandelmassan och blanda den med
äggen och mjölken.

3. Häll smeten i pajformen. Tryck ner äppelklyftorna i smeten. Strö
över farinsockret. Grädda mitt i ugnen i cirka 30 minuter. Servera
gärna med vaniljsås eller lättvispad grädde.




Testa vetja!  =))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar