fredag 3 juni 2011

Flödekaka!

Underbart sommarväder idag, mina barn har lekt med vatten
i trädgården halva dagen och jag har
 varit ute
alldeles för lite faktiskt
med tanke på att jag ska stå inomhus och jobba resten av helgen
som jag förövrigt hört ska vara väldigt solig och varm.
Var mycket inne idag ändå alltså och hittade
 ett recept som blivit liggande  och lite bortglömt. =)
Vilken tur att jag hittade det och bakade denna kaka idag!
Den var supermumsig nämligen!! =)

Flödekaka heter den
och ser ut så här:

Det blev en kaka i mitten och chokladsås runt om kan man säga
och var väldigt god med hallon och en klick grädde till.

Recept Flödekaka:

4 dl mjöl
1/2 tsk salt
3 dl socker
4 tsk bakpulver
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
4 msk smält smör
2,5 dl mjölk

+
2 dl socker
2 dl farinsocker
4 msk kakao
1/2 liter kokande vatten

Gör så här:
Blanda alla ingredienser i första kolumnen till en kladdig deg
och smeta ut i form ca 30#23 cm
(Lägg i form som ni även vill servera ur för det går ej att flytta kakan sen.)
Sedan strö socker ,farinsocker kakao och kokande vatten,i den ordningen
över kakan och sätt in i ugn i ca 30 min i 175 grader.
Servera gärna med grädde eller glass och färska bär.

Enkel och supergod kaka som jag gärna skulle bjuda mina nära och kära på =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar