onsdag 28 december 2011

Gräddkuddebullar =)


Gräddbullar gjorde jag igår,som jag oxå tog med till fikat hos min mamma.
Mina barn(utom lilltjejen) gillade dom här,särskilt min store grabb.=)
Dom blev goda,tyckte jag oxå.
Även dessa var en baggis att göra,en hit att bjuda på, på barnkalas kan jag tänka.
De är svåra att stå emot, sen dallrar de ju så där härligt inbjudade oxå =)  ;)










Recept:

1 äggvita
4,5 dl socker
0,75 dl florsocker
1,5 dl kallt vatten
1,5 dl varmt vatten
1,5 matsked gelatinpulver
Strössel:
kokosflingor
kakao



1. Dela ägget, endast äggvitan behövs i detta recept.
2. Häll strösocker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en bunke.
3. Blanda lite lätt.
4. Det vattnet som ska vara varmt går bra att värma i mikron eller i en kastrull. Det ska värmas så det är kokhett.
5. Rör ut gelatinpulvret i det varma vattnet. Rör tills alla klumpar försvunnit. (Om man inte värmt vattnet tillräckligt och gelatinet inte löser sig så kan du köra det i mikron en stund så det blir varmt och fortsätta röra tills gelatinet löser sig.)
6. Tillsätt gelatinblandningen till sockerblandningen.
7. Vispa allt med elvisp ca 25 minuter. Idealiskt är en assistent med visp eller en elvisp med roterande bunke som då sköter sig själv.
8. Häll kokos och kakao i en bunke och blanda.
9. Strö ut en del av det som ett täcke i en rektangulär form ca 20x30 cm.
10. När smeten är färdigvispad ska den vara ganska fluffig och fast.
11. Häll/klicka och 12. bred ut smeten i formen och strö över så mycket strössel som fastnar. Spara övrigt strössel.
13. Låt smeten stå kallt tills den stelnat, ca 2 timmar.
14. Skär smeten i rutor, ca 4x5 cm.
15. Doppa snittytorna i resten av strösslet så att bitarna är helt täckta med strössel.
Förvara dem svalt.




1 kommentar:

  1. Ett sånt här recept har jag letat länge efter, det ska jag bokmärka!

    SvaraRadera