lördag 3 december 2011

Mer julgodis.

Till mitt jobbs julfest gjorde jag, som jag skrivit tidigare, lite olika julgodis
Hittade på kuppen lite nya favoriter till julaftons godisbord =) .
Förutom fudgen som jag skrivit om förut gjorde jag även
bountybollar, chokladdoppad lakritskola och praliner fyllda med dulche de leche.
Fast kokos inte är någon favorit för mig så tycker jag bountybollar är goda
och de chokladdoppade lakritskolorna är absolut mina nya favorit-julgodisar =) ,
och med dulche de leche som fyllning i pralinerna kan det ju bara inte bli fel ;) !



Bountybollar

chokladdoppad lakritskola med havssalt

praliner md dulce de leche




Ca 50 st Bountybollar

Ingredienser
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)
200 g ljus blockchoklad
Eventuellt ätbara kulor eller sockerpärlor att dekorera med

Gör såhär
Blanda smör, sirap, florsocker och vispgrädde i en kastrull. Låt koka i 5-8 minuter, tills smeten blir lite seg.
Tillsätt kokosflingor och låt smeten svalna något.
Rulla små bollar och lägg dem på bakplåtspapper.
Låt stå kallt minst en timma.
Smält chokladen över vattenbad.
Doppa kokosbollarna i chokladen.
Dekorera dem med ätbara kulor eller sockerpärlor om så önskas.
Låt stelna på bakplåtspapper.
Förvara kallt.

(Receptet har jag hittat hos favoritbloggen Bakfnatt) =)




CHOKLADDOPPAD LAKRITSKOLA
60 st

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
0,5 påse turkisk peppar (0,75 dl)
2 tsk smör
200 g mörk choklad
havssalt

Gör så här:
Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper (nästa gång ska jag göra i en lite mindre form för att få lite högre kolor). Krossa karamellerna i en mortel.

Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt det sedan koka kraftigt utan lock tills termometern visar 120 grader eller tills smeten klarar kulprovet (droppa en bit i kallt vatten, om smeten går att forma till en kula är kolan klar). Det tar ca 15 minuter i en vid gryta (jag hade en mindre kastrull och då tog det längre tid). Rör om då och då.

Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna. Se till att den stelar ordenligt innan du skär den.

Hacka chokladen och smält den över vattenbad. Skär den stelnade kolan i bitar. Doppa varje kolabit i den smälta chokladen. Använd en gaffel och låt kolan rinna av ordenligt innan du ställer den på ett galler eller ett bakplåtspapper. Strö på lite havssalt innan chokladen har hunnit stelna. Förvara kolan kallt.





Pralinerna har jag bara gjort så att jag penslat ischokladformar med mörk choklad ett par gånger
och låtit stå kallt mellan påstrukningarna,sedan fyllt formen med dulche de leche(kokt kondenserad mjölk)
och fyllt till kanten med mer mörk choklad.
Sedan låtit stå kallt att stelna.
Dekorerat med hjärtanströssel.




Prova ni oxå dessa godisar
Kanska  ni oxå hittar någon ny favorit till godisbordet  i jul =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar