onsdag 28 december 2011

Grahamsbullar


Skulle frukostfika hemma hos min mamma idag med systra min och hennes barn.
Jag erbjöd mig (såklart)l att baka lite bullar och bröd =)
Fick av min mum en assistent i julklapp =))) <3
och använder den mer än gärna!!
Jag körde på klassiska fransbröd(som  alla barnen gillar)
och så grahamsbullar. Enkelt men gott!!

Roligt är det,  att baka bröd. =)






Recept:

50 g jäst
5 dl mjölk
50 g margarin
3msk socker
1,5 tsk salt
8 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl

. Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke. Häll över degspadet och rör om tills jästen smält. Tillsätt övriga ingredienser och blanda ihop till en slät deg. Låt jäsa under bakduk 30 minuter.Knåda degen och baka ut 20 runda bullar,fukta ovansidan och dofta med grahamsmjöl. Låt jäsa på bakplåtspapperklädd plåt 30 minuter.Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 10 minuter

Supergoda till frukostfika   ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar