söndag 4 december 2011

Saffranslängder.

Såhär på andra advent ville jag baka nåt gott att fika på
till kvällen =)
Min bakassistent  har krånglat ett tag nu och det gör att jag måste
knåda alla degar förhand,lite jobbigt, men det får gå ett tag
till jag får pengar över till att köpa en ny.

Iallafall,  det blev saffranslängder bakade efter lite handknådande =))
Min dotter hjälpte gärna till med att mäta upp ingredienser och knåda osv =))

Jag gjorde en vanlig lussebullsdeg som jag sedan bakade ut till längder istället.
Fyllde längderna med samma fyllning som vi använder i skolan, remons,
som är gjort av mandelmassa,smör sirap och vaniljkrämspulver, och sedan
strödde jag hackad mandel över remonsen och formade och klippte längderna.
Gott blev det!
Och det var hela familjen faktiskt överens om  =)) Trevligt!!






Hoppas alla haft en lika mysig och gottig andra advent som vi =)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar