fredag 28 oktober 2011

Chokladhjärtan.

En av mina favoritkakor är, som jag skrivit förut, vaniljhjärtan. =)
I skolan gjorde jag och några klasskompisar chokladhjärtan
häromdagen och jag blev då sugen på att göra dessa hemma oxå.
Fast i skolan hade vi vaniljkräm i och hemma ville jag testa hur det skulle smaka
med hallonsylt i. Hallon och choklad är ju som bekant GOTT! ;)
Och nu plötsligt är det ju en helt annan kaka än den jag pratade om i början(vaniljhjärtan) =)

Chokladhallonhjärtan alltså !!   ;)



Gott blev det tycker jag
och de är ju så söta.
=)
(fast de slog inte vaniljhjärtanen på listan över favoritkakor)  ;)


Recept:

Ingredienser:
200 g Smör
3/4 dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
2 dl kakao
hallonsylt
florsocker




1. Nyp ihop en deg av smör, socker,kakao och mjöl. Arbeta därefter in ägget och lägg degen i kylen i plast 1 timme.
2. Värm ugnen till 200°. Kavla ut degen på lätt mjölat underlag och klä små hjärtformar. Spar deg till locken.
3. Lägg 1-2 tsk hallonsylt i varje form. Täck med deglock och ställ formarna på plåt. Grädda 10-15 minuter. Sikta florsocker över de kalla kakorna.
 





Lista över favoritkakor (just nu)=)(utan inbördes ordning)

Vaniljhjärtan
sockerkringlor
tigerkladdkaka
hallongrottor
sockerbullar
chokladdrömmar
browniemuffins
after eight kladdkaka

=)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar