fredag 21 oktober 2011

Tomatbröd

Idag var jag hemma från skolan och VAB:ade  med min lilltjej.
Inte kul att missa bakdagar i skolan tycker jag, inte kul alls.=(
Då passade jag på att baka lite hemma istället, för att få träna ändå =)
Blev ett tomatbröd,receptet var egentligen att grundrecept som jag ändrade lite
för att få som jag ville =)
Resultatet blev, inte perfekt, men de var goda tyckte jag.




Receptet som jag använde

3 portioner/st.
50 gram jäst
9 dl krossade tomater
0,75 msk salt
1,5 msk olja
1 liter vetemjöl
1,25 liter grahamsmjöl
1,5 msk oregano

Gör så här:

Värm de krossade tomaterna till 37 grader
häll i bunke,smula ner jästen,blanda lite så den smälter.
Häll ner resetn av ingredienserna ,sist saltet, blanda tills degen släpper
kanterna och ser fin ut.
Låt degen vila i ca 20 min.
Baka ut till 3 st bröd ,toppa med lite grahamsmjöl ,och låt jäsa.
Skåra brödet och baka i ugn på ca 225 grader i ca 15-20 min.
Tänk på att ugnsvärmen kan variera väldigt mycket mellen olika ugnar
så håll koll på dina bröd. =)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar